Kurcz


Kurcz to nieoczekiwane, bezwiedne skrócenie włókien mięśnia gładkiego lub poprzecznie prążkowanego wynikające z działania różnych bodźców i bardzo często powodujące dolegliwości bólowe. Kurcze mięśni można podzielić na toniczne i kloniczne – drgawki. Podczas skurczu tonicznego przez pewien czas występuje wzmożone napięcie mięśnia, natomiast przy kurczu klonicznym występuje szereg szybko pojawiających się po sobie skurczów mięśnia oddzielonych krótkimi okresami rozluźnienia.

Objawy kurczu

Ćwiczenie z ciężarkamiW zależności od miejsca, w którym kurcz występuje może on powodować bolesny wzrost napięcia danego mięśnia lub grupy mięśni, zmianę kształtu danej okolicy oraz upośledzenie sprawności ruchowej danej części układu ruchu. Można wyróżnić:

  • kurcze mięśni kończyn dolnych – objawiają się wzmożonym napięciem mięśnia i wywołują jego ból, mogą powodować upośledzenie chodzenia, wspinaczki oraz pływania;
  • kurcze mięśni kończyn górnych – powodują podobne objawy jak w przypadku kończyn dolnych, upośledzają sprawność mięśni i utrudniają ruchomość w odpowiednich stawach;
  • kurcze mięśni ud i pośladków – objawy również są podobne, a upośledzenie dotyczy sprawności stawu biodrowego, a co za tym idzie stawów kolanowych i podudzi;
  • kurcze mięśni głośni – powodują ból krtani oraz wywołują duszność w wyniku zamknięcia się światła krtani, w tym przypadku pojawia się również chrypka, bezgłos i odczucie istnienia przeszkody w górnych drogach oddechowych.

Przyczyny powstawania

Istnieje wiele przyczyn powstawania kurczów mięśni, wśród których można wymienić:

  • Niedobór soli i minerałów – zarówno potas jak i magnez są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mięśni. Ich utrata może wynikać z wypłukiwania tych związków przez picie dużych ilości kawy, stosowanie ubogiej w związki mineralne diety oraz stosowanie środków moczopędnych. Wówczas bolesne skurcze mięśni pojawiają się nagle i najczęściej podczas snu.
  • Problemy żylne – wystąpić może wtedy obrzęk łydek lub kostek, lekkie kurcze i bóle.
  • Zasiedzenie – zakładanie nogi na nogę w pozycji siedzącej sprawia, że dopływa do nóg mniej krwi. Mięśnie stają się wtedy niedożywione i skurczami bronią się przed niedoborem składników odżywczych.
  • Miażdżyca – przy tej chorobie kurcze nie są silne, ale obejmują całe nogi oraz biodra. Pojawiają się zazwyczaj po wysiłku fizycznym i są objawem niedożywienia i niedotlenienia naczyń krwionośnych.
  • Odwodnienie i przegrzanie – kurcze pojawiają się wówczas w łydkach, ramionach i mięśniach brzucha. Pojawiają się najczęściej po przebywaniu na plaży lub w solarium.
  • Przetrenowanie – ból i kurcze mięśni w wyniku przetrenowania pojawiają się najczęściej u osób niećwiczących systematycznie i obejmują mięśnie nóg oraz przedramion.

Narażone na kurcze są więc zarówno osoby nie mające na co dzień styczności ze sportem, jak i te uprawiające go wyczynowo. Prawie zawsze głównym czynnikiem sprzyjającym powstawaniu kurczy jest zmęczenie mięśni w krótkim czasie. Szczególnie narażeni na powstawanie kurczy są chorzy na cukrzycę i osoby mające problemy z ciśnieniem krwi. Uważa się, że także kłopoty na tle nerwowym oraz regularne przyjmowanie pewnych leków może wpływać na ich pojawianie się.


Diagnostyka

Zdiagnozowanie kurczu mięśnia jest bardzo proste i nie wymaga nawet konsultacji ze specjalistą. Wystarczy zaobserwować czy występują opisane wcześniej objawy charakterystyczne dla kurczu mięśnia.

Leczenie kurczów

Mimo swojej bolesności kurcze mięśni nie są dolegliwością, która mogłaby być leczona lub łagodzona przez spożycie środków przeciwbólowych. Najskuteczniejszą metodą łagodzenia kurczów jest masaż bolącego mięśnia wykonany na ciepło. Równie skuteczne jest również rozciągnięcie bolącego mięśnia, w praktyce jest jednak trudne, ponieważ przeszkodę stanowi pulsujący ból. Metodą często stosowaną przez sportowców jest szybkie ukłucie napiętego mięśnia, w którym wystąpił skurcz igłą lub agrafką. Następnie po wysiłku fizycznym należy dobrze rozgrzać dany mięsień.

Profilaktyka

Aby zapobiegać kurczom mięśni należy systematycznie uzupełniać niedobory magnezu i potasu oraz wypijać przynajmniej 1,5 litra płynów dziennie. Można również wykonywać proste ćwiczenia rozciągające mięśnie. Ważne jest także wykonywanie rozgrzewki przed każdym wysiłkiem fizycznym, podczas której należy dobrze rozgrzać swoje ciało.

Powikłania

W przypadku kurczy nie odnotowuje się żadnych powikłań.

Ocena artykułu
[Łącznie: 0 Średnio: 0]


Być może zainteresują Cię także poniższe tematy: