Czym grozi zbyt monotonne i nieurozmaicone odżywianie?

Zbyt monotonna z pewnością może utrudniać odchudzanie, lecz to nie jedyny negatywny skutek jedzenia wciąż tych samych produktów, a tym bardziej, gdy są to składniki o niskiej wartości odżywczej. Witaminy i sole mineralne są konieczne, aby wszystkie procesy w organizmie mogły przebiegać prawidłowo.

Nieurozmaicona dieta to nie tylko ubogie walory smakowe.

Monotonna dieta z pewnością po kilku tygodniach może stać się nudna i większe jest prawdopodobieństwo rezygnacji z takiej diety na rzecz niezdrowej, przetworzonej żywności. Poza tym niektóre produkty spożywane w nadmiarze mogą prowadzić do zakwaszeń, czy innych niepotrzebnych procesów chemicznych w organizmie. Istotne jest również to, że jedząc cały czas to samo, narażamy się na nadmiar niektórych składników odżywczych, a innych mamy niedobór. Będąc na diecie redukcyjnej, która ogranicza spożycie tłuszczu do minimum, może stać się trudna do zniesienia, dlatego raz na jakiś czas można pozwolić sobie na jakiś zakazany posiłek np. pizzę. Trzeba jednak kontrolować swój apetyt, stosując urozmaiconą dietę.

Zdrowa dieta powinna być dopasowana do potrzeb organizmu.

Niekiedy podczas stosowania zdrowej diety, organizm sygnalizuje, że jest coś nie tak. Objawy takie jak: zaparcia, biegunki, problemy gastryczne, wzdęcia, bóle brzucha mogą świadczyć o błędach żywieniowych lub też o schorzeniach układu pokarmowego. Może zdarzyć się, że pomimo spożywania zdrowych posiłków mamy do czynienia ze spadkiem energii, nadmierną sennością lub słabszą odpornością- może to być objaw niedoborów witamin, czy soli mineralnych. Dlatego trzeba zdawać sobie sprawę, że zdrowa dieta nie powinna polegać jedynie na wykluczeniu niezdrowych produktów, ale na wyborze odpowiednich składników pokarmowych. Czasem może okazać się, że zjadamy zbyt dużo błonnika np. warzyw strączkowych lub surowych warzyw i owoców. W innym przypadku może okazać się, że wykluczając z diety np. nabiał, wapń nie został uzupełniony w innej postaci. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości i ułożyć dietę odpowiednią dla siebie, najlepiej skonsultować się z dietetykiem, który uwzględni wszelkie nietolerancje pokarmowe oraz upodobania żywieniowe.

Kiedy warto sięgnąć po suplementy np. sole mineralne lub witaminy?

Nieprawidłowe i nieurozmaicone odżywianie często skłania do sięgania po suplementy diety np. sole mineralne lub kompleks witamin. Gdy dieta z różnych przyczyn pozbawiona jest np. produktów odzwierzęcych lub wartościowych warzyw, szczególnie wtedy zalecana jest suplementacja. Warto sięgnąć po suplementy szczególnie w okresach wzmożonego wysiłku fizycznego i umysłowego. Sole mineralne są wskazane szczególnie dla osób o nadmiernej potliwości oraz zmagających się z częstymi biegunkami, wymiotami. Będą potrzebne również w przypadku zmniejszonego przyjmowania płynów lub nieprawidłowego wydalania.

PODZIEL SIĘ