Cholesterol i jego znaczenie dla organizmu

Często słyszy się o dobrym i złym cholesterolu. Są to potoczne nazwy tzw. liporotein. Warto wiedzieć czym różnią się od siebie te dwa określenia oraz jak utrzymać cholesterol, oczywiście ten dobry, na właściwym poziomie. Jest to bardzo ważne, ponieważ cholesterol ma bardzo duży wpływ na ludzki organizm.

Wpływ cholesterolu na organizm

Cholesterol ma bardzo duży wpływ na organizm. Zbyt wysoki poziom złego cholesterolu przyczynia się do wielu problemów zdrowotnych. Wśród najczęstszych chorób, których ryzyko pojawienia się jest większe u osób z podwyższonym poziomem lipoprotein wymienia się:

– miażdżycę

– chorobę niedokrwienną serca

– udar mózgu

– zawał mięśnia sercowego

Zbyt wysoki cholesterol nie musi objawiać się od razu. Niestety wiele osób nie jest świadomych problemu i dopiero w momencie rozwoju miażdżycy czy choroby wieńcowej, problem wychodzi na jaw. Główne objawy przy tych chorobach to wypukłe plamy oraz zgrubienia pojawiające się w na łokciach czy kolanach. Przy rozwoju choroby wieńcowej w piersiach pojawiają się tzw. bóle dławicowe. Na pewno otyłość powinna być sygnałem do regularnego badania poziomu cholesterolu. Warto regularnie sprawdzać poziom cholesterolu, szczególnie przy prowadzeniu niezbyt zdrowego trybu życia, bez aktywności fizycznej i z dietą bogatą w tłuste i smażone potrawy.

Jak utrzymać cholesterol na właściwym poziomie

Właściwy poziom cholesterolu określa lekarz na podstawie badań krwi. W zależności od stanu zdrowia zalecany poziom lipoprotein może się różnić i inny będzie dla osoby chorej na cukrzycę lub miażdżycę, a inny dla osoby, która przeszła zawał. Główną przyczyną wysokiego poziomu cholesterolu jest zła dieta oraz brak aktywności fizycznej. Nie bez wpływu na ten stan pozostają też uwarunkowania genetyczne oraz choroby takie jak zaburzenia pracy wątroby czy niedoczynność tarczycy. Aby zadbać o prawidłowy poziom cholesterolu należy przede wszystkim zmienić dietę i wykluczyć z niej nasycone kwasy tłuszczowe obecne między innymi w serach, tłustym mięsie, podrobach, maśle czy jajkach. Żywność przetworzona, słodycze oraz słone przekąski także podnoszą poziom cholesterolu. Warto częściej spożywać warzywa i owoce, bogate w antyoksydanty, błonnik pokarmowy oraz przeciwutleniacze. Poziom cholesterolu można też regulować przy pomocy suplementów diety takich jak Humavit, Armolipid czy Anticholest. W ich składzie znajduje się czerwony fermentowany ryż, który doskonale radzi sobie z utrzymaniem prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi.

PODZIEL SIĘ